Skip to main content
Skip banner
20220324

Judeochrześcijaństwo według Kanta i w niemieckim oświeceniu

Date: 24.03.2022
Start Time: 16:00
Place: Instytut Filozofii, s. 25 oraz Microsoft Teams
Organiser: Zespół badawczy projektu „Między sekularyzacją a reformą”, kierownik: dr Anna Tomaszewska
Contact: anna.tomaszewska@uj.edu.pl

Zespół badawczy projektu „Między sekularyzacją a reformą. Racjonalizm religijny końca XVII wieku i epoki Oświecenia” zaprasza na piętnaste spotkanie w ramach seminarium „Enlightenment and Religion”. Na pierwszym w tym roku akademickim spotkaniu wykład zatytułowany Judeochristianity in Kant and the German Enlightenment wygłosi Mgr Wojciech Kozyra z Uniwersytetu Warszawskiego.

Osoby zainteresowane udziałem w seminarium prosimy o zgłoszenie chęci uczestnictwa za pośrednictwem strony www projektu: https://www.religiousrationalism.com/event-info/lecture-by-wojciech-kozyra-university-of-warsaw lub wysłanie zgłoszenia na adres: religious.rationalism@iphils.uj.edu.pl. Więcej informacji na temat projektu i seminarium można znaleźć na stronie: https://www.religiousrationalism.com/events. Seminarium ma charakter otwarty.

 

Abstrakt (ang.): Kant claims in the Religion within the Boundaries of Mere Reason that there is no „essential connection” (wesentliche Verbindung) and no “unity of concepts” (Einheit nach Begriffen) between Judaism and Christianity. Kant wants to say here that there is neither a moral nor a theological link between the Testaments. Accordingly, he eliminates the Old Covenant together with its God from the progressive history of Christian revelation. He thus rejects the Judaeochristian tradition which insists, in Kant’s own words, that “every Christian must be a Jew whose Messiah has come” (RGV 6: 166; original emphasis). Apart from supporting these statements, I will show that the radicality with which Kant denied the existence of any substantive affinity between Judaism and Christianity was uncommon in the German Enlightenment, and rather than being a view unreflectively absorbed by Kant from others, it constitutes a deliberate attempt on his part to consistently realize the essence of Christianity, as he understood it. To this purpose, I will depict the Enlightenment landscape concerning the notion of Judeochristianity present in it and talk briefly about later reception of Kant’s effort to sever Christianity from its Jewish roots.

 

Plakat znajduje się TU.