Spotkanie jest zorganizowane wokół zagadnienia emotywizmu w kontekście Prawa. Przedstawiona będzie polskojęzyczna wersja artykułu, w którym poruszam kwestie związane z platonizmem, teorią tworzenia emocji Lisy F. Barrett oraz problem wyobrażania sobie rzeczywistości w kontekście estetyczno-technicznym. Punkt wyjścia do dyskusji będzie problem polaryzacji mediów. Będziemy dążyć do refleksji nad sposobami ochrony wobec „głupoty” w porównaniu do zjawiska „systemowych irracjonalności”. Pewna symulacja „doznań” informacyjno-poznawczych na podstawie polityki amerykańskiej jest dostępna tu: http://graphics.wsj.com/blue-feed-red-feed/
- Uważasz, że w polityce jest za mało spokoju i za dużo emocji?
- Odkryj w jaki sposób mędrcy radzą sobą z uczuciami. Platon cię zaskoczy!
- Opowiadanie bajek nie ma miejsca w prawie? Dobrze się zastanów…
Spotkanie rozpocznie się 12 marca 2019 o 21:00 w Academia Electronica
Prelegent:
mgr Adrian Mróz | Abenteuerzeit (ur. 1988, Baltimore MD, USA) Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu; Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie jest doktorantem w zakładzie estetyki na Wydziale Filozoficznym UJ; przygotowuje rozprawę pt. Estetyka behawioralna pod opieką profesora Sidey Myoo. Prócz tego jest redaktorem czasopisma „The Polish Journal of Aesthetics” i redaktorem technicznym czasopism „Kultura i Historia” oraz „Medialica. Studia Multimedialne z Humanistyki”. W czasie wolnym gra w zespole SMOGGG na gitarze i saksofonie. Jego zainteresowania obejmują filozofię techniki, muzyki i gender. Mówi po polsku, angielsku i francusku.
Wystąpienie jest polskojęzyczną adaptacją artykułu: Mróz, A. (2018). “The Emotivism of Law. Systematic Irrationality, Imagined Orders, and the Spirit of Decision Making”. Studia Humana, 7(4), pp. 16-29. DOI: 10.2478/sh-2018-0020.
Abstrakt artykułu:
Sposób podejmowania decyzji jest, według Dana Ariely’ego, Daniela Kahnemana, Yuvala Noaha Harariego i innych behawiorystów, historyków i filozofów, przewidywalny i nieracjonalny. Uprzednio podejmowane decyzje mogą, ale nie muszą, być obecne w działaniu człowieka. Ważne są także opowieści i wspólnie wyznawane mity, zwłaszcza takie, które opierają się na systemie ludzkich norm i wartości, który opiera się na wierze w „nadnaturalny” porządek (religie). Masowa zorganizowana współpraca między obcymi sobie ludźmi jest dzięki temu możliwa.