Skip to main content
Skip banner
20190326

„Artificial Artist Is Present. Sztuka w czasach sztucznej inteligencji” - Sekcja Filozofii Techniki KNSF UJ zaprasza na kolejne spotkanie seminaryjne w ramach realizacji projektu "Humanistyka sztucznej inteligencji"

Date: 26.03.2019
Place: Academia Electronica
Organiser: Sekcja Filozofii Techniki

Transhumanist Arts Statement stanowi, że zadaniem artysty jest odkrywanie nowych, zróżnicowanych stylów sztuki dzięki nauce i technologii. Sztuka transhumanistyczna reprezentować ma kreatywną kulturę wspierającą transgresję ludzkiej kondycji. W epoce sztucznych sieci neuronowych na artystyczną scenę wkracza wyposażony w sztuczną inteligencję Sztuczny Artysta (Artificial Artist). Sztuka w paradygmacie art@science jest katalizatorem potężnej zmiany w postrzeganiu tego co uważano za typowo ludzkie - wyobraźni i kreatywności. Umiejętność snucia historii, kreowania wyobrażeń i wytwarzanie artystycznej fikcji postrzegane było dotychczas jako jedna z kardynalnych cech naszego gatunku pozwalająca zmierzyć się z tajemnicą istnienia. Obecnie jesteśmy świadkami przesunięcia twórczych i odbiorczych paradygmatów, wobec których musimy stosować nowe kategorie estetyczne.

Informacje o prelegentce:

mgr Ada Florentyna Pawlak (Uniwersytet Łódzki, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, Polskie Stowarzyszenie Transhumanistyczne) - technoantropolog, prawnik, historyk sztuki. Doświadczenie zawodowe zdobywała jako trener Narodowe Centrum Kultury i kierując strategią komunikacji w międzynarodowej agencji interaktywnej. Antropologiczne badania nad technicyzacją kultury, transhumanizmem i technoestetyką prowadzi w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie pracuje nad doktoratem p.t. „Sztuczna inteligencja i transhumanizm. Ucieleśnienia.”. Właścicielka firmy szkoleniowej i agencji eventowej EverMind. Aktywna działaczka Polskiego Stowarzyszenia Transhumanistycznego

 

Począwszy od cyborgizacji twórcy, wzmacniającej jego sprawczość lub doświadczenia zmysłowe (Stelarc, Harvey Moon, Dragan Ilič, Patrick Tresset) przez sztukę robotyczną, bioart, hybrot art (dzieła hybrydy łączące żywe sieci neuronowe i formy robotyczne) sztuka coraz bardziej oddalała się od „nieuzbrojonego” technologicznie ciała artysty. Artificial Art to ostateczne porzucenie nie tylko cielesności lecz również twórczej wyobraźni człowieka. W epoce sztucznych sieci neuronowych i algorytmów generatywnych artystyczną scenę przejmuje Sztuczny Artysta. Creative Adversarial Networks, TensorFlow, DeepArt, Google Deep Dream, Next Rembrandt, Neurographer, Magenta czy Cloudpainting pozwalają stawiać ciekawe pytania dotyczące rozwoju sztucznej inteligencji i jej wpływu na naszą kreatywność i wyobraźnię). W epoce uczenia maszynowego, sztucznych sieci neuronowych i algorytmów generatywnych na artystyczną scenę wkracza Sztuczny Artysta (Artificial Artist). W czasach Rewolucji 4.0 promującej automatyzację i robotyzację kreatywność, wyobraźnia, moc przypadku przechodzi na programy i maszyny. Powstają nie tylko portrety uczynione nie ludzką, robotyczną ręką i wyliczone algorytmicznie wizerunki bez modela lecz technologie transferu stylu artystycznego i „oryginały” nieżyjących twórców, którzy dzięki sztucznej inteligencji „tworzą” dzieła sztuki po śmierci. Czy cedując sprawczość i funkcje poznawcze na algorytmy wypieramy ze świata wyobraźnię i twórczość Natural Born Artist?

Walter Benjamin analizował dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej obwieszczając powstanie wolnej od czasowego i przestrzennego usytuowania nieauratycznej kopii bez oryginału. Dzieło sztuki w dobie sztucznej inteligencji zmierza w stronę masowego unikatu - spersonalizowanego produktu estetycznego kultury algorytmicznej. Czy uważane dotychczas za wytwory wyłącznie ludzkich umysłów i wrażliwości dzieła sztuki, generowane przez „sztuczną wyobraźnię” maszynową, są w stanie budzić w odbiorcach równie silne emocje? Działalność artystyczna umożliwia stawianie pytań dotyczących istnienia innego świata niż ten, w którym obecnie żyjemy, jest jednym ze sposobów wyrażania problemów, które niesie współczesna cywilizacja, obrazujących rzeczywistość „bliskiego zasięgu”, w której na artystycznej scenie koegzystować będą artysta (human artist) i nieludzki agent twórczy (non-human artist).

Spotkanie poprowadzi Przewodniczący Sekcji Filozofii KNSF UJ Mariusz Markiewicz