Magdalena Senderecka
dr
zakład Zakład Kognitywistyki
Telefon 12 6631799
fax (+48 12) 4224916
email magdalena.senderecka<- @ ->uj.edu.pl
Adres 31-044 Kraków, ul. Grodzka 52
pokój 97
dyżur wtorek 12:00-13:00

Zajęcia prowadzone w bieżącym roku akademickim

Lista zajęć w systemie USOSweb

 

ENGLISH VERSION

 

PROWADZONE KURSY:

  • Biologiczne mechanizmy zachowania
  • Kluczowe zagadnienia neuronauki poznawczej
  • Neurobiologia behawioralna

 

ZAINTERESOWANIA NAUKOWE:

  • Mózgowe podłoże hamowania reakcji
  • Neuronalne korelaty detekcji błędów
  • Wpływ emocji na kontrolę poznawczą
  • Neurobiologiczne podłoże ADHD


OSIĄGNIĘCIA ORGANIZACYJNE I DYDAKTYCZNE:

  • Kierownik grantu inwestycyjnego MNiSW 6380/IA/158/2013, o wartości 1 195 000 zł., przeznaczonego na utworzenie na Wydziale Filozoficznym UJ Laboratorium Procesów Neuropoznawczych, wyposażonego m.in. w elektroencefalograf (EEG, 64 kanały), funkcjonalny spektroskop bliskiej podczerwieni (fNIRS, 48 źródeł, 32 detektory) oraz okulograf.
  • Nagroda JM Prorektora UJ ds. dydaktyki (indywidualna) w uznaniu osiągnięć w pracy dydaktycznej (2015)
  • Nagroda JM Rektora UJ (zespołowa) w uznaniu osiągnięć w pracy organizacyjnej (2012, 2014)

 

WYRÓŻNIENIA:

  • Nagroda JM Rektora UJ (indywidualna) w uznaniu osiągnięć w pracy naukowej w roku 2016
  • Award of Excellence: Best Young Presentation Award for the outstanding presentation at the 17th World Congress of Psychophysiology (IOP2014), Hiroszima, Japonia (2014)
  • Copernicus Center Scholarship for Postdoctoral Researchers, finansowane ze środków przyznanych przez John Templeton Foundation (2012/2013)
  • Nagroda Komitetu Psychologii PAN im. Andrzeja Malewskiego (2012) 
  • Nagroda im. prof. dra hab. Jerzego Perzanowskiego (2011)
  • Society for Psychophysiological Research Travel Grant Award (2009, 2011)
  • Małopolskie Stypendium Doktoranckie (2009)
  • Stypendium Naukowe Miasta Krakowa (2008/2009)
  • Stypendium Naukowe z Funduszu im. Adama Krzyżanowskiego (2008/2009)

 

PROJEKTY BADAWCZE (WYBRANE):

  • 2016-2019 – Kierownik grantu NCN Opus 10 grant 2015/19/B/HS6/00341 – Wpływ emocji na procesy percepcyjne, hamowanie reakcji i monitorowanie błędów. Analiza potencjałów związanych ze zdarzeniem
  • 2012-2014 – Kierownik grantu MNiSW Iuventus Plus 2011 0486/IP3/2011/71 – Elektrofizjologiczne korelaty procesu hamowania reakcji. Badania w paradygmacie zadania z sygnałem STOP
  • 2011-2016 – Wykonawca grantu NCN Sonata 2011/01/D/HS6/00467 – W pogoni za homunkulusem samokontroli: poznawcze mechanizmy wyboru i realizacji celu działania. (Kierownik: dr hab. Adam Chuderski)
  • 2009-2011 – Wykonawca grantu MNiSW N N106 139236 – Mózgowe podłoże zaburzeń uwagi u dzieci z ADHD – badania przy użyciu potencjałów wywołanych, mierzonych w odpowiedzi na emocjonalne i neutralne bodźce słuchowe (Kierownik: prof. dr hab. Anna Grabowska)
  • 2008-2010 – Wykonawca grantu MNiSW N N404 153134 – Patomechanizm zaburzeń neurofizjologicznych i zaburzeń metabolizmu mózgu w badaniu protonowej spektroskopii magnetycznego rezonansu jądrowego (H–MRS) w subklinicznej encefalopatii wątrobowej (Kierownik: prof. dr hab. Tomasz Mach)

 

SZKOLENIA:

  • Austria, Wiedeń, Society for Psychophysiological Research – Workshop on Multilevel Modeling (październik 2017)
  • Wielka Brytania, University of Glasgow – Workshops within Cutting EEG Conference (czerwiec 2017)
  • Wielka Brytania, King’s College London – Human Brain Anatomy Course (maj 2015)
  • Wielka Brytania, University College London, Institute of Neurology, National Hospital for Neurology and Neurosurgery – Statistical Parametric Mapping fMRI training course & Magnetic Resonance Physics for Statistical Parametric Mapping Users training course (październik 2013)
  • Portugalia, University of Porto, Laboratory of Neuropsychophysiology – 2nd Cognitive and Affective Neurophysiology Summer School: Acquisition, processing and analysis of EEG signal (wrzesień 2013)
  • USA, Boston, Society for Psychophysiological Research –Workshop on Fundamentals of Pupillary Measures and Eye Tracking (wrzesień 2011)
  • Polska, Kraków, Society for Applied Neuroscience – Advanced course on QEEG, ERPs and neurotherapy (lipiec 2010)
  • Polska, Lublin, Biofeedback Foundation of Europe – Pathways to Illness, Pathways to Health: A Mind-Body Approach (luty 2008)

 

PUBLIKACJE:
[EN]

  • Senderecka, M., Szewczyk, J., Wichary, S., Kossowska, M. (in press). Individual differences in decisiveness: ERP correlates of response inhibition and error monitoring. Psychophysiology. doi.org/10.1111/psyp.13198.
  • Senderecka, M. (2018). Emotional enhancement of error detection – the role of perceptual processing and inhibition monitoring in failed auditory stop trials. Cognitive, Affective, and Behavioral Neuroscience, 18, 1-20.
  • Senderecka, M., Ociepka, M., Matyjek, M., Kroczek, B. (2018). Post-Error Brain Activity Correlates with Incidental Memory for Negative Words. Frontiers in Human Neuroscience, 12, 178.
  • Kałamała, P., Szewczyk, J., Senderecka, M., Wodniecka, Z. (2018). Flanker task with equiprobable congruent and incongruent conditions does not elicit the conflict N2. Psychophysiology, 55, e12980.
  • Senderecka, M. (2016). Threatening visual stimuli influence response inhibition and error monitoring: An event-related potential study. Biological Psychology, 113, 24–36.
  • Chuderski, A., Senderecka, M., Kałamała, P., Kroczek, B., Ociepka, M. (2016). ERP correlates of the conflict level in the multi–response Stroop task. Brain Research, 1650, 93–102.
  • Ciećko–Michalska, I., Wójcik, J., Senderecka, M., Wyczesany, M., Binder, M., Szewczyk, J., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2013). Cognitive functions in patients with liver cirrhosis: a tendency to commit more memory errors. Medical Science Monitor, 19, 283–288.
  • Senderecka, M., Grabowska, A., Gerc, K., Szewczyk, J., Chmylak, R. (2012). Event–related potentials in children with attention deficit hyperactivity disorder: an investigation using an auditory oddball task. International Journal of Psychophysiology, 85, 106–115.
  • Senderecka, M., Grabowska, A., Szewczyk, J., Gerc, K., Chmylak, R. (2012). Response inhibition of children with ADHD in the stop–signal task: an event–related potential study. International Journal of Psychophysiology, 85, 93–105.
  • Ciećko–Michalska, I., Binder, M., Wyczesany, M., Szewczyk, J.,  Senderecka, M., Wójcik, J., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2012). Electrophysiological correlates of attentional processes in   patients with liver cirrhosis without minimal or clinically–overt hepatic encephalopathy. Journal of Physiology and Pharmacology, 63, 339–346.
  • Ciećko–Michalska, I., Wójcik, J., Wyczesany, M., Binder, M., Szewczyk, J., Senderecka, M., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2012). Cognitive evoked response potentials in patients with liver cirrhosis without diagnosis of minimal or overt hepatic encephalopathy. A pilot study. Journal of Physiology and Pharmacology, 63, 271–276.
  • Ciećko–Michalska, I., Dziedzic, T., Banyś, R., Senderecka, M., Binder,  M., Wyczesany, M., Szewczyk, J., Wójcik, J., Słowik, A., Mach, T.  (2012). Does magnetic resonance spectroscopy identify patients with minimal hepatic encephalopathy? Neurologia i Neurochirurgia Polska, 46, 436–442.
  • Ciećko-Michalska, I., Senderecka, M., Szewczyk, J., Panasiuk, A., Słowik, A., Wyczesany, M., Binder, M., Mach, T. (2006). Event-related cerebral potentials for the diagnosis of subclinical hepatic encephalopathy in patients with liver cirrhosis. Advances in Medical Sciences, 51, 273-277.

 

[PL]

  • Sitek, E., Barczak, A., Senderecka, M. (2017). Zastosowanie jakościowej analizy profilu wykonania skali ACE-III w diagnostyce różnicowej chorób otępiennych. Aktualności Neurologiczne, 17, 34-41.
  • Senderecka, M. (2016). Mózg a wiara: neuronalne korelaty przekonań religijnych. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, 61, 165–188.
  • Sitek, E., Senderecka, M., Nowicka–Sauer, K. (2016). Metody przesiewowej oceny funkcji poznawczych w praktyce lekarza rodzinnego. Gabinet Prywatny,  23, 49–59. 
  • Senderecka, M., Gerc, K., Grabowska, A., Chmylak, R., Szewczyk, J. (2011). Elektrofizjologiczne korelaty zaburzeń uwagowych u dzieci z ADHD: analiza potencjałów zdarzeniowych w słuchowej wersji zadania oddball. Czasopismo Psychologiczne, 17, 57–73.
  • Senderecka, M. (2009). Zadanie z sygnałem stop w diagnozie ADHD. Studia Psychologiczne, 47, 105–116.
  • Senderecka, M. (2007). Różne punkty widzenia prawej i lewej półkuli mózgu. Przegląd Psychologiczny, 50, 149–164.
  • Senderecka, M., Grabowska, A. (2006). Globalny i lokalny poziom przetwarzania bodźców wzrokowych a asymetria funkcjonalna mózgu i płeć biologiczna. Kolokwia Psychologiczne, 14, 63–81.
  • Senderecka, M. (2002). Racjonalność świata jako problem filozoficzny. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, XXXI, 103–110.

 

KSIĄŻKI:
[Redakcja]

  • Mączka, J., Janusz, R., Senderecka, M. (red.) (2005). Władysław Heinrich – Teoria poznania. Tekst – Komentarze. Kraków – Tarnów: OBI – Biblos.

 

[Rozdziały]

  • Senderecka, M. (2016). Analiza potencjałów zdarzeniowych i jej zastosowanie w badaniach nad uwagą selektywną. [W:] J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce. (s. 391–411). Kraków: Wydawnictwo WAM.
  • Senderecka, M. (2011). O świadomości wzrokowej z perspektywy neuroscience. [W:] B. Brożek, J. Mączka, W. Grygiel, M. Hohol (red.), Oblicza racjonalności. (s. 99–115). Kraków: Copernicus Center Press.
  • Senderecka, M. (2009). W poszukiwaniu mózgowego podłoża zaburzeń uwagi u dzieci z ADHD – wyniki uzyskane przy użyciu metod neuroobrazowania strukturalnego i funkcjonalnego. [W:] K. Janowski, K. Grzesiuk (red.) Człowiek chory – aspekty biopsychospołeczne. Tom III. (s. 259–275). Lublin: Bestprint.
  • Senderecka, M. (2009). Zmiany w zapisie EEG w zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami koncentracji uwagi. [W:] K. Janowski, K. Grzesiuk (red.) Człowiek chory – aspekty biopsychospołeczne. Tom III. (s. 245–258). Lublin: Bestprint.
  • Senderecka, M. (2009). Paradygmat słuchowego i wzrokowego oddballu w badaniach uwagi u dzieci z ADHD. [W:] K. Janowski, K. Grzesiuk (red.) Człowiek chory – aspekty biopsychospołeczne. Tom III. (s. 230–244). Lublin: Bestprint.
  • Senderecka, M. (2007). Władysław Heinrich, czyli u źródeł Krakowskiej Szkoły Filozofii Przyrody [W:] M. Heller, J. Mączka, P. Polak, M. Szczerbińska–Polak (red.), Krakowska filozofia przyrody w okresie międzywojennym. Tom I: Początki. (s.109–124). Kraków – Tarnów: OBI – Biblos.
  • Senderecka, M. (2006). Synestezja – od psychofizjologicznych badań do filozoficznych implikacji [W:] S. Wszołek, R. Janusz (red.), Wyzwania racjonalności. (s. 259–278). Kraków: Wydawnictwo WAM.
  • Senderecka, M. (2005). Władysław Heinrich – życie i twórczość [W:] J. Mączka, R. Janusz, M. Senderecka (red.), Władysław Heinrich – Teoria poznania. Tekst – Komentarze. (s. 9–24). Kraków – Tarnów: OBI – Biblos.

 

ABSTRAKTY KONFERENCYJNE:

  • Senderecka M. (2017). Aversive auditory stimuli improve response inhibition and error monitoring: An event-related potential study. Psychophysiology, 54 (S1), 84. 
  • Barczak A., Rajtar-Zembaty A., Sałakowski A., Senderecka M., Barcikowska M., Sławek J., Sitek E. (2017). Zastosowanie skali Addenbrooke’s Cognitive Examination III w diagnostyce choroby Alzheimera. Polski Przegląd Neurologiczny, 13 (SA), 101-102.
  • Senderecka M. (2014). Sensory modality of the stop–signal influences response inhibition and error detection: An event–related potentials study. International Journal of Psychophysiology, 94 (2), 199.
  • Senderecka M., Szewczyk J., Gerc, K., Chmylak R., Grabowska A. (2012). Distractibility in ADHD children: An event–related potentials study. Psychophysiology, 49 (S1), 111–112. 
  • Senderecka M., Gerc K., Szewczyk J., Chmylak R., Grabowska A. (2011). Response inhibition, cognitive control and error detection in ADHD children: A behavioral and event–related potentials study. Psychophysiology, 48 (S1), 87.
  • Senderecka M., Szewczyk J., Gerc K., Chmylak R., Grabowska A. (2011). Automatic and controlled processing in children with ADHD: An event–related potentials study of an auditory oddball task. Psychophysiology, 48 (S1), 93.
  • Senderecka M., Szewczyk J., Gerc K., Chmylak R., Grabowska A. (2010). Inhibitory dysfunction in ADHD children: A behavioral and ERP study. Journal of the International Neuropsychological Society, 16 (S2), 49.
  • Senderecka M., Szewczyk J., Gerc K., Chmylak R., Grabowska A. (2010). An ERP auditory oddball study of attention deficit hyperactivity disorder. Journal of the International Neuropsychological Society, 16 (S2), 49.
  • Senderecka M., Szewczyk J., Grabowska A. (2010). Event–related potentials to emotional auditory stimuli within an oddball task. Journal of the International Neuropsychological Society, 16 (S2), 49.
  • Senderecka M., Szewczyk J., Grabowska A. (2009). Effect of sensory modality of Go stimuli in the Stop–signal paradigm: a behavioral and ERP study. Psychophysiology, 46 (S1), 129.
  • Ciećko–Michalska I., Senderecka M., Szewczyk J., Panasiuk A., Binder M., Wyczesany M., Słowik A., Mach T. (2008). Utility of P300 latency for diagnosis of subclinical hepatic encephalopathy: auditory ERPs study. Gastroenterologia Polska, 15 (S1), 78.