Przejdź do głównej treści
20210114

Wolność i rozum. Krytyka Kierkegaarda autorstwa Habermasa

Data: 14.01.2021
Czas rozpoczęcia: 18:00-20:00
Miejsce: Microsoft Teams
Organizator: Zespół badawczy projektu „Między sekularyzacją a reformą”, kierownik: dr Anna Tomaszewska (anna.tomaszewska@uj.edu.pl)

Zespół badawczy projektu „Między sekularyzacją a reformą. Racjonalizm religijny końca XVII wieku i epoki Oświecenia” zaprasza na siódme seminarium badawcze z cyklu „Enlightenment and Religion”, które odbędzie się 14 stycznia 2021 roku w godz. 18:00–20:00 na internetowej platformie Microsoft Teams. W ramach seminarium wykład zatytułowany Freedom and Reason. Habermas' Critique of Kierkegaard wygłosi Prof. Maeve Cooke z University College Dublin (Irlandia). Osoby zainteresowane udziałem w seminarium prosimy o zgłoszenie chęci uczestnictwa za pośrednictwem strony www projektu: https://www.religiousrationalism.com/event-info/lecture-by-prof-maeve-cooke-university-college-dublin lub wysłanie zgłoszenia na adres: religious.rationalism@iphils.uj.edu.pl z prośbą o dołączenie do zespołu uczestników seminarium. Więcej informacji na temat projektu i seminarium można znaleźć na stronie: https://www.religiousrationalism.com/events. Seminarium ma charakter otwarty.

Streszczenie wykładu (ang.): In his recent two-volume book Auch eine Geschichte der Philosophie, Habermas engages critically with Kierkegaard’s view of reason. Kierkegaard sees reason as operating within human history, while at the same time possessing a transcending power that intervenes into the historical process. This power enables human subjects to act autonomously, liberating them to a mode of freedom that consists in ‘being-able-to-be-oneself’. Habermas endorses Kierkegaard’s concern to maintain the transcending power of reason, as experienced by finite subjects within human history. However, he distances himself from his interpretation of existentially experienced truth as the authenticity of a life of religious faith lived in passionate devotion. Rejecting his interpretation of the transcending power of reason as the power of a personal God, Habermas offers a secular, linguistified reading of reason. On his secular reading, the ethical individual is offered not redemption but a postmetaphysical way out of its despairing isolation in self-referential inwardness. I reject both Habermas’ secular interpretation of the transcending power that liberates humans to be-able-to-be-themselves and Kierkegaard’s religious one.

Prof. Maeve Cooke – wykładowca filozofii politycznej i społecznej na University College Dublin, znawczyni myśli Jürgena Habermasa. Prowadziła wykłady także m.in. na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i Yale University. Autorka licznych artykułów, rozdziałów w książkach z zakresu filozofii politycznej, a także monografii: Language and Reason: A Study of Habermas’s Pragmatics (1994) oraz Re-Presenting the Good Society (2006). Redaktor tomu esejów Jürgena Habermasa On the Pragmatics of Communication (1998).

Plakat znajduje się TU.