Przejdź do głównej treści
20201217

Niebezpieczne konsekwencje. Molyneux i Locke o Tolandzie

Data: 17.12.2020
Czas rozpoczęcia: 18:00
Miejsce: MS Teams
Organizator: Zespół badawczy projektu „Między sekularyzacją a reformą”, kierownik: dr Anna Tomaszewska
Kontakt: anna.tomaszewska@uj.edu.pl

Zespół badawczy projektu „Między sekularyzacją a reformą. Racjonalizm religijny końca XVII wieku i epoki Oświecenia” zaprasza na szóste seminarium badawcze z cyklu „Enlightenment and Religion”. Wykład zatytułowany ‘A Matter of Dangerous Consequence’: Molyneux and Locke on Toland wygłosi Dr Ian Leask z Dublin City University (Irlandia).

W ramach seminarium, które odbędzie się 17 grudnia 2020 roku w godz. 18:00–20:00 na internetowej platformie MS Teams, wykład zatytułowany ‘A Matter of Dangerous Consequence’: Molyneux and Locke on Toland wygłosi Dr Ian Leask z Dublin City University (Irlandia). Osoby zainteresowane udziałem w seminarium prosimy o zgłoszenie chęci uczestnictwa za pośrednictwem strony www projektu: https://www.religiousrationalism.com/event-info/online-lecture-by-dr-ian-leask-dublin-city-university lub wysłanie zgłoszenia na adres e-mail: religious.rationalism@iphils.uj.edu.pl z prośbą o dołączenie do zespołu uczestników seminarium. Więcej informacji na temat projektu i seminarium badawczego można znaleźć na stronie: https://www.religiousrationalism.com/events. Seminarium ma charakter otwarty.

 

Streszczenie wykładu (ang.): William Molyneux’s attitude towards John Locke, as demonstrated by their correspondence, might appear to be that of a fawning acolyte. However, closer analysis of the Locke-Molyneux correspondence regarding the very particular case of John Toland, and the events and misadventures that characterized Toland’s sojourn in Dublin in 1697, reveal a different aspect to Molyneux. As I want to show here, it seems that Molyneux refuses to accept the ‘abandonment’ of Toland that Locke more or less commands; moreover, he seeks to defend Toland, in part, upon the basis of Locke’s own philosophical-political principles – thereby showing himself to be (on this occasion, at least) more Lockean than Locke himself. To make this case, I shall outline the general background regarding the relationship between Locke and Toland; I then offer a narrative account of the relevant sections of the Molyneux-Locke correspondence; and I conclude with closer focus on the construction of a particular letter that ‘closes’ the exchange between them regarding Toland. I also suggest that, beyond the particularities of the debate, the entire episode helps to demonstrate the ‘birth pangs’ of modernity –  specifically, the struggle to develop independent, secular, politics.

 

Dr Ian Leask – historyk filozofii. Obecnie wykłada na Dublin City University, wcześniej związany m.in. z Instytutem Mater Dei w Dublinie oraz Queen’s University w Belfaście. Jest autorem dwóch monografii: Being Reconfigured (2011) oraz Questions of Platonism (2000) oraz redaktorem kilku tomów zbiorowych, w tym książki The Taylor Effect. Responding to a Secular Age (2010). Dokonał także opracowania epistolograficznego dzieła Johna Tolanda Letters to Serena (2013) i opublikował kilkadziesiąt artykułów i rozdziałów w opracowaniach zbiorowych. Obecnie pracuje and monografią poświęconą filozofii Johna Tolanda.

 

Plakat dostępny jest tu