Pomiń baner

Zespół im. Izydory Dąmbskiej

Termin: 09.05.2016
Miejsce: sala 25
POLSKIE TOWARZYSTWO FILOZOFICZNE oraz INSTYTUT FILOZOFII UJ
 
zapraszają na 211. zebranie Zespołu Metodologiczno-Epistemologicznego im. Izydory Dąmbskiej, na którym
 
DR HAB. TADEUSZ CZARNECKI
 
wygłosi odczyt pt.: Spirala wiedzy-jak
 
Abstrakt: Wiedza-jak ma być niezawodnym środkiem rozwiązywania problemów praktycznych: Jeżeli sprawca S zamierza wykonać czynność C i wie-jak wykonać C, S ma dobry powód, aby prognozować, że próba wykonania C okaże się nieprzypadkowym sukcesem. Jak to zwykle bywa, filozofowie spierają się o to, na czym polega wiedza-jak i jak się nabywa wiedzę-jak. Załóżmy, że interesuje nas pytanie, co powinien zrobić potencjalny sprawca, który jeszcze nie wie-jak wykonać C, ale chce się dowiedzieć. Intelektualiści  bronią poglądu, że pewien zasób pre-aktywnej wiedzy-że na temat C, tzn. wiedzy-że poprzedzającej pierwszą próbę wykonania C, jeżeli jest adekwatny, kumuluje moc sprawczą wystarczającą do kontrolowania pierwszej próby wykonania C, bez względu na typ czynności C. Intelektualiści uważają, że każda czynność podlega intelektualizacji i zapoznanie się z jej adekwatną intelektualizacją jest warunkiem wystarczającym bezpośredniego sukcesu praktycznego. Będą argumentował, że w przypadku niektórych czynności manualnych, próba nabycia  pre-aktywnej wiedzy-że, czy to pasywnie poprzez świadectwo, czy to aktywnie poprzez ekstrakcję, nie jest w stanie skumulować wystarczającej mocy sprawczej: nabyta wiedza-że nie uzasadnia wtedy  prognozy S-a, że wykonanie czynności C będzie  nieprzypadkowym sukcesem. Gromadzenie pre-aktywnej wiedzy-że jest przedsięwzięciem nieskutecznym w przypadkach czynności, które są blokowane akrazją ciała lub wymagają istotnego przedefiniowania wrażliwości kinestetycznej.  Nazywam takie czynności ‘anomaliami intelektualnymi'. Jeżeli czynność C jest anomalią, to nawet wtedy, gdy jest dobrze zintelektualizowana, sprawca S musi  zainicjować spiralę wiedzy-jak polegającą na: (1) nabyciu wstępnej teorii czynności C, (2) aplikacji teorii poprzez eksperymenty i (3) dokonywaniu rewizji na obu poziomach.  Spirale wiedzy-jak są cnotliwe o ile generują postęp, nawet jeżeli nie mają wyraźnego końca. Spiralna wiedza-jak nie jest więc jednorodnym stanem mentalnym, lecz hybrydowym procesem.
 
tekst wystąpienie znajduje się tutaj
 
Zebranie rozpocznie się w sali im. Romana Ingardena (25) Instytutu Filozofii
Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, przy ul. Grodzkiej 52, w poniedziałek
9 maja 2016 r. o godz. 18.00
Data opublikowania: 23.02.2015
Osoba publikująca: Katarzyna Kijania-Placek